Je krijgt een oproep van Stan Alert! Ben jij Standby?

Lees meer

Het systeem

Stan Alert alarmeert geregistreerde burgerhulpverleners voor een calamiteit bij hun in de buurt. Zij verlenen de eerste hulp bij een calamiteit totdat de professionele hulpdiensten het overnemen. Denk hierbij aan het helpen ontruimen van een zorginstelling bij jou in de buurt waar brand is uitgebroken. Zodra de professionele hulpverleners arriveren nemen zij de leiding over en kunnen zij zich – door jouw inzet – direct richten op bijvoorbeeld de brandhaard. Dat scheelt kostbare minuten.

Hoe werkt de alarmering van Stan Alert?

  • er ontstaat een calamiteit
    1. 112 is gebeld en de meldkamer bepaalt of het inzetten van burgerhulpverleners wenselijk is. Dit is ook afhankelijk of de gemeente deelneemt aan Stan.
         of 
    2. alarmering vindt plaats vanuit het platform. Dan doet een organisatie in jouw directe omgeving een oproep om hulp. Jouw competenties zijn dan waardevol.
  • alle nabije, competente burgerhulpverleners krijgen alarm
  • je beantwoordt de oproep: via de app met ‘accepteren’ of ‘afwijzen’ en via sms alleen met een reactie als je gaat
  • je krijgt een instructie om direct naar de locatie van de calamiteit te gaan
  • ga je, dan krijg je de exacte locatie van de calamiteit – via de app inclusief plattegrond en routebeschrijving

Werkwijze van alarmering bij Stan Alert

Hoe ontvang ik een alarmoproep?

Standaard alarmeren we je per sms op basis van je woon- en werkadres. Wil je op basis van je GPS-locatie (dus je huidige locatie) gealarmeerd worden? Maak dan gebruik van de Stan Alert app. In de oproep staat het adres van de calamiteit en zit een navigatiekaart, zodat je de route naar het adres aan kunt zetten.

Bij de sms vragen we je om enkel als je gaat te reageren op de sms, een antwoord wordt namelijk gezien als bevestiging van de oproep. Bij de app kun je in de oproep klikken op accepteren en afwijzen. Ga je naar de oproep? Laat dit dan weten, zodat we een annulering kunnen sturen als voldoende burgerhulpverleners naar het incident gaan.

Moet ik altijd beschikbaar zijn?

Je geeft zelf aan op welke tijdstippen je beschikbaar bent. Krijg je een oproep? Dan bepaal je elke keer zelf of je gaat. Je bent nooit verplicht om naar de calamiteit te gaan. Stan Alert houdt er rekening mee dat niet iedereen naar een oproep kan of de oproep opmerkt en stuurt dus voldoende burgerhulpverleners een alarmoproep. Als voldoende burgerhulpverleners de oproep hebben geaccepteerd, krijgen de overige burgerhulpverleners een annuleermelding. Als je de oproep niet op tijd ziet of te ver weg bent van de calamiteit, voel je dan niet schuldig, want we waarderen je inzet als burgerhulpverlener enorm!

Aankomst bij de calamiteit

Bij aankomst van het adres, wacht iemand jou op bij de ingang. Geef dan direct aan dat je via Stan Alert bent gealarmeerd. De persoon zal jou een concrete taak geven om uit te voeren (soms door middel van een taakkaart). Zodra je dit hebt uitgevoerd, ga je opnieuw naar de ingang. Wellicht krijg je een nieuwe taak of kun je helpen bij hand- en spandiensten. Je verleent hulp totdat de professionele hulpdiensten het overnemen.

Ben je (tijdelijk) afwezig?

Ben je tijdelijk niet beschikbaar als burgerhulpverlener? Je beschikbaarheid voor bepaalde tijd aanpassen kan op de volgende manieren:

  1. In de app: pas tijdelijk je beschikbaarheid aan met de ‘niet storen’ knop.
  2. Via de site: in je persoonlijke omgeving op deze site kun je tijdelijk je beschikbaarheid aanpassen, via de ‘niet storen’ knop of door je beschikbaarheidstijden aan te passen.

WORD BURGERHULPVERLENER