Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? We hebben de veelgestelde vragen gebundeld. Kijk snel of jouw vraag hieronder beantwoord wordt. Als dat niet het geval is, kun je altijd contact met ons opnemen.

Lees meer

Veelgestelde vragen

Alarmering

Kan ik op meerdere adressen gealarmeerd worden?

In je profiel kun je twee adressen invullen, waarop je per sms gealarmeerd wordt. Wil je op meerdere adressen gealarmeerd worden? Dan kun je de app downloaden, deze alarmeert op basis van GPS-locatie. Download de Stan Alert app in de Apple App Store of Google Play Store. Bij een reanimatiemelding in jouw directe omgeving is, krijg je dan de reanimatiemelding op basis van je GPS-locatie.

Hoor ik een alarmoproep ook als het geluid van mijn telefoon uit staat?

Nee, we kunnen de geluidsinstellingen van jouw telefoon niet overrulen. Bij veel toestellen (van Android) is het mogelijk om in de instellingen van de telefoon bij “apps/applicatiebeheer” de app Stan Alert prioriteit te geven bij de meldingen. Je kunt dit doen via: instellingen > applicatiebeheer (of apps) > Zoek Stan Alert > meldingen > prioriteit aanvinken. We adviseren je om dit aan te passen of om anders het geluid aan te zetten van het toestel.

Wat moet ik doen als ik de sirene van de professionele hulpverlening hoor terwijl ik een alarmoproep heb gehad?

Ga zo mogelijk altijd naar de calamiteit. Soms ben je er toch net even eerder dan de professionals. Is de professionele hulpverlening al gearriveerd, dan kun je de professionals soms zeer van dienst zijn met hand- en spandiensten. Mocht jouw hulp uiteindelijk niet nodig zijn, dan zullen de hulpdiensten dit ook aangeven. Mocht je hulp niet nodig zijn, dan geven de aanwezige hulpverleners dit duidelijk aan.

Mag je met de auto naar een alarmoproep?

We adviseren alle burgerhulpverleners om lopend of op de fiets naar een calamiteit te gaan. Het kan zijn dat het adres van de calamiteit slecht per auto te bereiken is en parkeren te veel tijd gaat kosten. Ook dient de auto niet in de weg te staan voor de professionele hulpdiensten die ter plaatse komen. Te voet of op de fiets is dan de veiligste en snelste manier van verplaatsen. En ben je toch onverhoopt een keer met de auto, houd je dan altijd aan de verkeersregels.

Ben ik verplicht om te reageren op een oproep?

Krijg je een oproep via de app, dan krijg je twee knoppen in beeld: [ik ga] en [ik ga niet]. Wij verzoeken je op een van deze twee te drukken. Druk je op [ik ga], dan krijg je meer informatie over de locatie en de route naar het incident. Zo willen wij voorkomen dat er te veel Stan hulpverleners komen opdagen.

Krijg je een melding via sms dan hoef je alleen te reageren als je gaat. Je kunt de sms beantwoorden met ‘ja’ of een willekeurige letter. Ga je niet, doe dan niks.

Algemeen

Ben ik als burgerhulpverlener verzekerd?

Als burgerhulpverlener ben je verzekerd via de gemeentelijke collectieve vrijwilligersverzekering. Mocht er dus iets gebeuren, dan ben je verzekerd via Stan burgerhulpverlening.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Bij het inlogscherm naar Mijn Stan Alert klik je op ‘wachtwoord vergeten’. Je kunt dan een nieuw wachtwoord aanmaken.

Hoe kan ik mij uitschrijven?

Je kunt zowel in de Stan Alert app als in je profiel op Mijn Stan Alert jezelf uitschrijven.

Wat is Stan?

Stan beweegt mensen elkaar te helpen. Daarom doen wij alles eraan om zoveel mogelijk burgerhulpverleners aangesloten te hebben die ingezet kunnen worden bij het alarmeringssyteem van Stan Alert. Zo zorgen wij ervoor dat de overlevingskansen van mensen met een hartstilstand worden verhoogd.

Naast dat we ons inzetten bij calamiteiten, levert Stan ook de techniek voor HartslagNu (alarmering bij reanimaties).

Na een oproep

Wat doe ik als professionals de calamiteit hebben overgenomen?

Dan zit je werk erop. Wij vragen je om dan gelijk te vertrekken. Blijf niet langer dan nodig op het calamiteitadres.

Het is heel goed mogelijk dat je nog even wilt praten of stoom afblazen als je net hebt geholpen. Vaak zijn er in de nabijheid wel  professionele hulpverleners die je even kunt aanspreken.

Kan ik ook nog later nazorg krijgen?

Ja! Via Stan burgerhulpverlening verlenen we binnen 24 uur nazorg. Sommige burgerhulpverleners willen niet direct nazorg, maar besluiten later alsnog hiervoor te kiezen. Uiteraard is dat ook mogelijk. Bijvoorbeeld als zij worstelen met schuldgevoelens. Dat kan, dat mag, dat is heel normaal. Wil je dat, dan staan wij voor je klaar.

Na elke alarmoproep ontvangen alle betrokken burgerhulpverleners van ons altijd een vragenlijst. Naar aanleiding van jouw antwoorden nemen wij zo nodig telefonisch contact op. Het is ook mogelijk om voor nazorg contact op te nemen met je eigen huisarts.

Word ik op de hoogte gehouden van de afloop van de calamiteit?

We mogen vanuit Stan geen privacygegevens delen van slachtoffers. De afloop van een calamiteit krijg je helaas dus niet te horen vanuit ons. Soms vind je in het nieuws hier wel iets over, we raden je aan dit dan op te zoeken. Mocht je dat niet kunnen vinden, weet dan dat jouw inzet als zeer waardevol wordt gezien!

Krijg ik gelijk na de inzet nazorg?

Helpen bij een calamiteit kan bij jou als burgerhulpverlener heel wat emoties losmaken. In overleg met de professionele hulpdiensten kun je gelijk professionele hulp of nazorg krijgen. Zo is het mogelijk om direct Slachtofferhulp Nederland te laten komen voor een luisterend oor en praktische of emotionele steun. Na een oproep krijg je vanuit Stan Alert altijd het verzoek om een vragenlijst in te vullen. Hierin is ook een vraag opgenomen of je behoefte hebt aan nazorg. Op basis daarvan zullen we contact met jou opnemen als je dit wenst.

Stan Alert app

Wat voor een route krijg ik via de app?

Dat hangt af van je vervoersmiddel. Je kunt aangeven of je bijvoorbeeld lopend, op de fiets of met de auto naar het incident gaat. De route wijst je voor elk vervoermiddel de snelste weg naar het incident. Het beste is om lopend of met de fiets te gaan, omdat je met een auto de hulpdiensten in de weg kan staan. Ben je in de auto terwijl je de oproep hebt? Dan mag je wel met de auto.

Waarom herkent de app mijn locatie niet?

Deze melding houdt in dat de locatie langer dan 48 uur niet bepaald kon worden. Dit kan komen doordat je je 48 uur of langer op dezelfde locatie bevindt. Om via de app gealarmeerd te worden is het namelijk nodig om af en toe je locatie te verversen. Dit kun je doen door de app te openen en in te loggen. De locatie wordt dan opnieuw bepaald. Om je locatie te kunnen bepalen, is het nodig dat je de app op de achtergrond actief hebt draaien. Bekijk hier hoe je dit doet.

Ik ontvang geen melding via de app (Apple)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Daarnaast is het van belang dat je de meldingsstijl hebt staan op Blijven (i.p.v. Tijdelijk). Dit kun je aanpassen in de instellingen van het toestel via:

- ga naar de (algemene) instellingen van je telefoon en klik op Berichtgeving
- scroll naar beneden en klik op de Stan Alert app
- zorg ervoor dat je bij meldingen ‘Blijvend’ selecteert
- veeg daarnaast de Stan Alert app niet weg via de home button! Zorg ervoor dat de app op de achtergrond draait om opgeroepen te worden. Bekijk hier hoe je dit doet.

Hoe stel ik de app goed in?

Stel de app als volgt in om gealarmeerd te kunnen worden:

- vul je profiel volledig in
- zet de GPS-functie van je telefoon aan
- laat de app op de achtergrond draaien om pushmeldingen te ontvangen (lees hier hoe je dit doet)
- even niet beschikbaar voor oproepen? Zet de ‘Niet Storen’ knop Aan!

Ik krijg de melding 'Je locatie kan niet worden bepaald'

Om burgerhulpverleners te kunnen alarmeren, moet de app op de achtergrond open staan. Als je deze 'wegveegt', mogen we jouw locatie namelijk niet meer bepalen en kunnen we je geen pushmelding sturen. Als dit niet het geval is, kan het zijn dat je toestel zich 48 uur op dezelfde locatie bevindt. Als je de app opnieuw opent, wordt de locatie ververst en werkt de app gewoon weer. Voor de Samsung-gebruikers is het van belang dat de app-optimalisatie uitstaat, deze kun je uitzetten in de instellingen van het toestel. Hier vind je hoe je dit kunt uitzetten.

Ik ontvang de melding zonder geluid

Helaas mogen we de geluidsinstellingen van jouw toestel niet overrulen, zoals het volume. Bij veel toestellen (van Android) is het mogelijk om in de instellingen van de telefoon bij “apps/applicatiebeheer” de app Stan Alert prioriteit te geven bij de meldingen. Je kunt dit doen via: instellingen > applicatiebeheer (of apps) > Zoek Stan Alert > meldingen > prioriteit aanvinken. We adviseren je om dit aan te passen of om anders het geluid aan te zetten van het toestel.

Ik ontvang geen melding via de app (Android)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Zorg ervoor dat je de app op de achtergrond open hebt, zodat wij jou kunnen alarmeren. Als je gebruik maakt van een Samsung-toestel is het van belang dat je de app-optimalisatie uitzet, want deze sluit onze app volledig af. Hier vind je hoe je dit kunt uitzetten.

Training & Certificaten

Ik krijg een melding dat mijn certificaat verloopt, terwijl ik de herhalingstraining wél succesvol heb gevolgd. Hoe kan dat?

Je dient de datum van jouw training zelf aan te passen in je profiel. Wij krijgen dit niet automatisch door van de opleiders. Mogelijk ben je dus wel op herhaling geweest, maar heb je de datum in jouw account van de laatste training niet bijgewerkt. Dit doe je als volgt:

- Log in op www.mijnstanalert.nl
- Ga naar 'mijn profiel'
- Klik in het blok 'Certificaat' op het potlood (rechtsboven)
- Pas de datum aan tot wanneer de training geldig is
- Klik op 'Opslaan en ga naar het profiel'

Je gegevens zijn nu geüpdatet en je scholing is weer geldig.