Lees meer

Je wordt gealarmeerd bij een calamiteit! Ben jij Standby?

Heb je je aangemeld als burgerhulpverlener bij Stan? Dan word je gealarmeerd als burgerhulpverlener als er bij jou in de directe omgeving een calamiteit is. Je kan de alarmoproep zowel via de Stan Alert app als per sms ontvangen.

Hoe werkt de Stan alarmering?

  • er ontstaat een calamiteit
  • 112 wordt gealarmeerd of de Hoofd BHV bepaalt het type van de calamiteit
  • de interne BHV-organisatie wordt gealarmeerd en gelijktijdig worden burgerhulpverleners in de buurt ook gealarmeerd
  • de eigen BHV’ers en burgerhulpverleners beantwoorden de oproep met ‘ik ga’ of ‘ik ga niet’
  • ga je, dan krijg je de exacte locatie van de calamiteit – inclusief plattegrond en routebeschrijving

Er zijn twee manieren hoe je gealarmeerd kan worden bij een calamiteit:

  1. Alarmering vindt plaats vanuit het platform. Dit betekent dat een organisatie in jouw directe omgeving is die hulp nodig heeft en waar jouw competenties waardevol zijn.
  2. Een gemeente neemt deel aan Stan. Als er 112 gebeld wordt, worden er volautomatisch burgerhulpverleners mee gealarmeerd indien de type calamiteit passend is voor burgerhulpverleners. We zetten hen enkel in bij calamiteiten waar dit kan en veilig is.

Hoe ontvang ik een alarmoproep?

Standaard word je opgeroepen via sms op basis van je woon- en werkadres. Wil je op basis van je huidige locatie (dus overal waar je bent) gealarmeerd worden? Maak dan gebruik van de Stan Alert app. In de oproep staat het adres van de calamiteit. Ook vind je in zowel de sms als de app een navigatiekaart, zodat je de route naar het adres kunt aanzetten.

Bij de sms vragen we je om enkel als je gaat te reageren op de sms, een antwoord wordt namelijk gezien als bevestiging van de oproep. Bij de app kun je de oproep accepteren en afwijzen. Ga je naar de oproep? Laat dit dan weten, zodat we een annulering kunnen sturen als voldoende burgerhulpverleners hebben gereageerd.

Moet ik altijd beschikbaar zijn?

In je profiel geef je zelf aan op welke tijdstippen je beschikbaar bent. Krijg je een oproep? Dan bepaal je altijd zelf of je gaat. Je bent nooit verplicht om naar de calamiteit te gaan. Stan houdt er rekening mee dat niet iedereen kan en stuurt dus voldoende burgerhulpverleners een oproep. Als voldoende burgerhulpverleners de oproep hebben geaccepteerd, krijgen de overige burgerhulpverleners een annuleermelding. Als je de oproep niet op tijd ziet of te ver weg bent van de calamiteit, voel je dan niet schuldig, want het is ontzettend waardevol dat je burgerhulpverlener bent!

Hulp bij een calamiteit

Via de alarmoproep ontvang je informatie over de calamiteit. In principe ontvang je het verzoek om naar de locatie van de calamiteit te gaan. Bij aankomst word je opgewacht door iemand van de organisatie. Het kan zijn dat je even moet wachten, maar de organisatie weet dat je onderweg bent. Bij aankomst is het de bedoeling dat je een Stan hulpverlenersvestje krijgt, zodat je goed herkenbaar bent voor alle personen die helpen bij de calamiteit. Je krijgt ter plaatse instructies over de taak die je gaat uitvoeren. Belangrijk is het volgende: betreed het pand nooit zonder toestemming van de BHV!

Ben je (tijdelijk) afwezig?

Je kan je beschikbaarheid voor bepaalde tijd aanpassen op twee manieren:

  1. In de app: pas tijdelijk je beschikbaarheid aan met de ‘niet storen’ knop.
  2. Via internet: op www.mijnstanalert.nl kun je tijdelijk of permanent je beschikbaarheid aanpassen. Log in en geef je beschikbaarheid aan bij ‘Mijn profiel’.